Arhiepiscopul Tomisului, IPS Teodosie, a stârnit discuții în jurul temei tatuajelor și a cerceilor, afirmând că aceste practici reprezintă o ”schimonosire” a trupului, care ar trebui păstrat în forma dată de Dumnezeu. Într-o emisiune radiofonică, înaltul ierarh a explicat de ce consideră că aceste obiceiuri nu sunt potrivite pentru credincioși.
Întrebat de un ascultător dacă Biblia menționează în mod explicit că tatuajele sunt păcat, IPS Teodosie a clarificat că nu este necesar ca acest lucru să fie specificat în Scriptură.
El a explicat că trupul este parte din ”chipul lui Dumnezeu” și orice intervenție care modifică acest chip, precum tatuajele, reprezintă o schimonosire a darului divin primit de la Dumnezeu.
”Nu trebuie să scrie. Scrie: omul să-și păstreze ce a primit de la Dumnezeu. Tatuajul este o intervenție asupra trupului care este părtaș la chipul lui Dumnezeu. Și este o schimonosire”, a spus arhiepiscopul, potrivit news.ro.
Această viziune este în concordanță cu doctrina ortodoxă care subliniază respectul față de creația divină, inclusiv corpul uman, și descurajează orice practică ce ar putea denatura sau modifica această creație.
Cerceii, un ”adaos” nepotrivit
Pe lângă tatuaje, IPS Teodosie a adus în discuție și obiceiul de a pune cercei fetelor, subliniind că acest lucru ”nu s-ar cuveni”. În opinia sa, cerceii reprezintă un ”adaos” la înfățișarea naturală pe care oamenii o primesc de la Dumnezeu și, prin urmare, ar trebui evitată această practică.
”Nu s-ar cuveni, pentru că este un adaos”, a declarat Teodosie, referindu-se la modul în care părinții aleg să împodobească trupurile copiilor de la vârste fragede.
Această declarație a generat discuții, având în vedere că mulți părinți consideră că punerea cerceilor este un gest comun și acceptat în societate.
Ce spune Biserica despre modificările corporale?
Declarațiile arhiepiscopului Teodosie nu sunt izolate, ci reflectă o poziție tradițională a Bisericii Ortodoxe, care a descurajat de-a lungul timpului practicile ce modifică trupul uman în mod artificial.
Deși Biblia nu menționează explicit tatuajele sau cerceii, interpretarea ierarhilor bisericești se bazează pe principiul păstrării ”purității” trupului, așa cum a fost el creat de Dumnezeu.
Potrivit învățăturilor ortodoxe, orice intervenție care schimbă înfățișarea naturală a omului trebuie făcută cu mare atenție, respectând atât darul primit de la Dumnezeu, cât și scopul spiritual al vieții omului.