În cea mai importantă sărbătoare a creştinătăţii, Învierea Domnului, mii de pelerini au fost martori ai miracolului, petrecut în Biserica Sfântului Mormânt. Patriarhul ortodox al Ierusalimului a primit lumina sfântă care ajunge apoi în întreaga lume.
Ritualul aprinderii focului este, cel mai vechi obicei creştin datând din secolul, al 4-lea. Ca în fiecare an, ritualul milenar al Sfintelor Paşti a atras în lăcaşul sfânt din Ierusalim mii de pelerini ortodocşi, veniţi cu precădere din Europa de Est. Ca să prindă locuri cât mai bune, oamenii au aşteptat ore întregi într-o atmosferă de nerăbdare crescândă.
În fervoarea covârşitoare a momentului culminant, unii pelerini au avut o dilemă: să ia lumină ori să imortalizeze momentul filmând cu telefoanele. Potrivit tradiţiei, în timpul Vecerniei din Sâmbăta Mare, deasupra Sfântului Mormânt se aprinde un foc pogorât din cer şi care în primele minute nu frige. Ca să înlăture bănuiala unei înscenări, în ajun Mormântul Sfânt a fost inspectat pentru îndepărtarea oricărei surse de foc.
Legenda spune că deasupra pietrei sfântului mormânt se simte o adiere, după ce patriarhul Ierusalimului îngenunchează şi murmură o rugăciune. Pe lespede apar stropi de lumină albăstruie, iar patriarhul „aduna lumina cu mâinile şi o aşază într-un vas de aur”. Aprinde apoi 33 de lumânări, pe care le împarte credincioşilor, în bătaia clopotelor.
Însă, la inceptul lunii trecute, un episcop armean de la Biserica Sfântului Mormânt a făcut valuri cu o declaraţie făcută unui jurnalist israelian. I-a zis că Lumina Sfântă nu vine sub forma unor picături albastre din cer, ci este aprinsă de Patriarhul Ortodox al Ierusalimului de la o candelă.
„Aprind lumina de la lampa care se află aici. Tradiţia spune că focul vine din cer. Noi credem că e un miracol. Eu am participat la trei ceremonii şi nu s-a întâmplat nimic. Dumnezeu nu face miracole doar ca să le facă oamenilor pe plac. Sunt declaraţii false, îmi pare rău. Eu am făcut asta de trei ori”, a declarat el.
Dezvăluirile au fost curmate brusc de apariţia unui călugăr grec, care a cerut oprirea camerelor şi a negat vehement cele spuse de prelatul armean.